— Ти божевільна!
— Вільна я, вільна…
Леся Українка, «Лісова пісня»
Ляна збирала шкільний рюкзак, поспіхом кидаючи в нього складного ножа з викидним лезом, стару надірвану упаковку бинтів, залишки вати, які валялися в тумбочці кілька років без потреби. Сьогодні її будуть вбивати. Ну як будуть… Хай лишень спробують!
— Ляно, доню, ти готова? — почувся голос матері. — Ти до школи запізнишся!
Мамо… Твоя доня сьогодні додому вже не повернеться. Пробач.
Ковтаючи сльози, дівчина гукнула:
— Та біжу вже! Не діставай мене!
Катерина Василівна сумно всміхнулася.
— Виростила доню на свою голову… А без грубощів ніяк?
Ляна спробувала проскочити повз матір до виходу, ховаючи від неї обличчя.
— Ну пробач. У мене сьогодні контрольна з алгебри. Я нервую. Бувай!
Жінка хотіла похапцем обійняти дочку, але та вирвалася і вискочила у двері. Як вона виросла! Своє життя, свої секрети від матері… Катерина Василівна присіла на краєчок стільця і, дивлячись на вулицю за вікном, почала нервово похитуватись. Щось відбувалося з її дитиною, але що?.. Хто ж тобі розкаже, тупа курко? Ти ж всього лише «прєдок».
***
Стара школа потонула в зелені високих рипучих дерев, що своїми вітами здіймалися вище пошарпаного даху. Зграйки учнів заповнили шкільний двір. Хтось стрибав на скакалці, хтось грав у м’яча. Старші школярі пихтіли цигарками, ховаючись за трансформаторною будкою. Після першого дзвінка всі як один похапали свої речі і сунули до широких дерев’яних дверей з іржавим залізним кільцем замість ручки.
Коли двір спорожнів, з-за дерев крадькома вийшла Ляна і, просуваючись вздовж стіни та опускаючи голову під вікнами, рушила до входу на кухню. Ховаючись у клубах гарячої пари, прошмигнула повз електроплити, вийшла до їдальні, а звідти коридором – до роздягалень біля спортзалу.
Не вмикаючи світла, минула вішалки з чиїмось одягом, ледь не впала, перечепившись через великий рюкзак на підлозі, зрештою присіла в кутку на підлогу і тихенько дістала з рюкзака ножа.
За пару хвилин двері до дівчачої роздягальні розчахнулися і на порозі з’явилися три дівчини: висока гладка Наталка у спортивному костюмі і з волоссям, вічно забраним у хвостик на потилиці; Аніша – середнього зросту, з чорним, як смоль, волоссям і такими ж очима; найменша з цих трьох – Світлана, худенька, майже пласка, з короткою стрижкою, схожа на дуже симпатичного хлопчика.
— Як гадаєш, прийде? — спитала Наталка, жуючи жуйку і стискаючи у правиці шипований кастет.
— А куди вона дінеться? — спльовуючи на підлогу, відповіла Аніша.
— Шшшш… — Світлана підняла палець, закликаючи до тиші. — Вона тут.
Ляна відчула, як її серце боляче билося в грудях. Здавалося, цей шалений стукіт лунає по всій школі.
Наталка ввімкнула світло і замкнула двері зсередини. Ляна рвучко піднялася, ховаючи ножа за спиною.
Світлана повільно зробила пару кроків уперед і зупинилася, зацікавлено роздивляючись жертву. Ляна була вищою за неї на голову, така ж худа, але більш жилава. І все ж таки Свєта примудрялася дивитися на неї згори вниз.
— Спортом займаєшся? — спокійно спитала заводила. — Багато бігаєш? Шкода, що тобі це не допоможе – тут навіть вікон немає. Тікати тобі нікуди.
Аніша стрімко наблизилася, стискаючи кулаки, але Свєта зупинила її рукою:
— Не поспішай. У нас цілих 40 хвилин. Ми встигнемо насолодитися процесом.
— Ненавиджу, — прошипіла чорнявка.
— За що? — вигукнула Ляна. Її нерви вже не витримували. — За що ти мене ненавидиш? Що я тобі зробила?
Наталка зареготала, а Світлана поблажливо посміхнулася:
— Все просто: ти – жертва. Ти не маєш права на життя. І зараз ми будемо вбивати тебе – повільно, з насолодою. Або ножичком, або лезом. Лезом сильніше болить.
Аніша нетерпляче кинулася на Ляну. Та лише встигла витягнути з-за спини ножа, але нападниця вибила його з рук, і він так і відлетів нерозкритим.
В Аніші між пальцями сяйнуло лезо. Ще мить – і воно ковзнуло по щоці Ляни, залишаючи тонкий кривавий слід. До жертви наблизилася Наталка і вдарила її спочатку кастетом у голову, а потім кулаком у живіт. Ляна задихнулася від болю, відлетіла до стіни і…
… впала на долівку бідної сільської хати. Вона побачила на собі розірвану сорочку і відчула, як по ногах юшить кров. Внизу живота все горіло. Просто над нею нависав здоровань, від якого тхнуло якимось огидним алкоголем і потом. Очі його намагалися сфокусуватися на жінці.
— Одарко… ходи сюди, не бійся… Ти тепер моя! Йди сюди, курво! — це п’яне одоробло підгрібало під себе брудними лапищами скалічене жіноче тіло.
Ляна дивилася на все це очима жінки, але все було наче в кіно. Несподівано для себе дівчина глянула вбік і побачила на підлозі велику чавунну пательню. Вона хотіла схопити її, але тіло не слухалося. Тоді дівчина зосередилася на пательні і всі думки сконцентрувала на правиці. Пальці поволі стиснулися і випрямилися. Працює! Ляна зібрала всі свої сили і примусила тіло дотягнутися до «зброї». Рука схопила важку пательню й опустила її на голову нападника. Чоловік завив і скотився на підлогу. Скориставшись цим моментом, дівчина підхопилася на ноги і, тримаючи пательню тремтячими руками, била п’яницю по голові до тих пір, поки той не припинив дихати.
Ляна-Одарка відкинула пательню й впала колінами…
… на мокру землю. Денне світло було якимсь тьмяним і сірим. Навколо чувся металевий дзвін, крики сотень голосів. Десь недалеко горіло багаття… Ні, не багаття. Горіли хати. Сморід і дим заважали дихати. Сильний поштовх у спину ледь не звалив дівчину обличчям у скривавлену багнюку.
— Вставай, Олексо, — прохрипіло над вухом. «Олексо»? Ляна глянула на свої руки і побачила безліч шрамів на грубій засмаглій шкірі. Груди прикривала вишиванка, вся в бурих плямах. — Рабів до раю не пускають! Бій ще триває!
Кремезний козарлюга з довгим оселедцем змахнув над головою Ляни рукою з пістолем. Пролунав постріл і просто перед її обличчя звалилося тіло якогось вузьколобого вояки з довгими чорними вусами та в хутряній шапці, з великою діркою між очей. Пальці Ляни-Олекси судорожно стиснулися і намацали в багні рукоять шаблі. З бойовим вигуком Олекса здійнявся на ноги й одним махом розрубав навпіл чергового нападника. Юнацьке тіло рухалося впевнено і неймовірна сила відчувалася в усіх м’язах. Краєм ока молодий козак помітив якийсь рух праворуч і зробив чіткий виважений випад у той бік. Ще один монгол востаннє ковтнув повітря і впав на українську землю.
Ухиляючись від ворожих ударів, Ляна-Олекса перекотилася у глибокий рівчак і…
…від раптової тиші заклало вуха, лише цвіркуни щось нашіптували посеред нічного степу. Ляна роззирнулася: далеко позаду виднілися хати з темними, подекуди вибитими вікнами; у світлі самотнього ліхтаря майорів чужинський прапор з трьома смугами – чорною, синьою та червоною. Такі прапори дівчина бачила лише у новинах. Трохи ближче догори колесами стирчали двійко автівок, що вигоріли вщент. Смерділо паленою гумою та шашликом. Поглянувши в інший бік, дівчина помітила дивний знак на гнилому дерев’яному стовпчику: на темному тлі череп з кістками. Напису в темряві прочитати годі було й сподіватися. Накотило хвилею відчуття небезпеки. В голові з’явилася думка: вперед, додому, до своїх! Ляна рушила – спочатку поповзла на карачках, повільно, а тоді поступово підіймаючись на повний зріст та набираючи швидкість, побігла. Серце несамовито калатало, ноги плуталися. Двічі ледь не впала, підвернула праву кісточку. Невідь звідки взялася тернова гілка – гострим шипом роздерла щоку до крові. Під ногою щось тихо клацнуло і гучний вибух підкинув Ляну в небо. Жахливий біль розлився в животі і глупа чорнота затулила світ.
***
У шкільній дівчачій роздягальні нерухомо застигли чотири фігури. Висока гладка дівчина з рукою, занесеною для чергового удару. Середнього зросту школярка ховала лезо в маленьку коробочку. Найменша з усіх присутніх стояла, схрестивши руки на грудях, і лукаво посміхалася.
В кутку на підлозі Ляна побачила себе. Дивно. Чому все це вона спостерігає зверху, з-під стелі? Вона що, померла? Дівчина зробила глибокий вдих і відчула, як повітря зайшло в легені. Отже, не все ще втрачено. Раптом перед очима заклубився туман і козак з веселою посмішкою підморгнув з минулого: «Рабів до раю не пускають!»
Потім обличчя мами, тільки якесь інакше… Мама тримає на руках немовля і здивовано та щасливо посміхається, а з очей течуть сльози… Немовля перетворюється на дитину, яка робить свої перші кроки від стільця до маминих рук, які підхоплюють у найважливіший момент… Новорічний ранок у дитячому садочку. Мама всю ніч провела з голкою в руках, намагаючись пошити з великих шматків марлі сякий-такий костюм Сніжинки. Потім так звану сукню слід було накрохмалити, дочекатися, поки висохне, і лише після того нашивати на неї великий колючий сріблястий «дощик». А вранці робити вигляд, що виспалася, і посміхатися донечці… І от уже мала школярка з великими білими бантами приймає від мами різнокольоровий букет і несе його першій вчительці… П’ятий клас. Тяжка хвороба, лікарняне ліжко, крапельниці – і мамине обличчя поряд, втомлене, змучене, але з посмішкою попри все.
І сьогоднішній ранок… Трясця, вона ж нічого не знає! Вона чекатиме на свою любу донечку зі школи, а та… валяється мокрою ганчіркою, не здатна дати відсіч якимсь жалюгідним падлюкам!
«Мені час додому! На мене мама чекає!» — подумала Ляна, міцно замружившись і ще раз глибоко вдихнувши. Розплющила очі вона вже на підлозі.
Схопившись на рівні, з розмаху врізала Наталі в щелепу так, що та відлетіла до протилежної стіни, ледь не збивши з ніг Світлану, і впала грубим мішком, втративши свідомість.
Наступної миті Аніша опинилася на колінах з вивернутою назад рукою, яку міцно тримала за зап’ясток Ляна. Аніша заскиглила від болю і почала благати відпустити її. Ляна натиснула трохи сильніше, і почувся хрускіт кісток. Аніша закричала щосили і завертілася як вуж на пательні.
Світлана кинулася було до виходу, але Ляна підставила їй ногу, і та простягнулася на підлозі.
Відпустивши Анішу, Ляна підійшла до Світлани – заводили всієї цієї компашки, – і присіла біля неї, розвернувши обличчям до себе. Перелякана Свєта, важко дихаючи, прохрипіла:
— Ти божевільна!
Ляна взяла її за грудки й, підтягнувши до себе, тихо мовила:
— Я – вільна!
Бажаю здоров’я, Авторе. Оповідання помірковане та перепущене через почуття. Гарні образи, динаміка заворожує. Мені забракло продовження, але не тому, що твір не цілісний, а радше через те, що сподобалося. Хай щастить.
Неє, дякую за приємні відгуки!
Продовження не планувалося, тому що оповідання писалося саме до цього конкурсу.
Бажаю вам успіху навзаєм!
Бажаю здоров’я, Авторе. Круто! Мені смакувало, боліло, трепетало під час читання. Хочу ще! Гараздів та втіхи Вам.
Вітаю. Простий, але динамічний та цікавий твір. Переміщення між тілами й часами чудово ілюструють становище героїні, даючи їй потрібний урок. На жаль, все псує фінал.
Ляні надто легко дається перемога. Вона б могла поквитатися з кривдницями після школи, підстерігши кожну окремо, або ж знайти та зібрати друзів, які також постраждали від цькування і спільно дати відсіч. Та замість цього дівчинка просто перетворюється на спецпризначенця, ударам якого позаздрить навіть Супермен (відлетіла до протилежної стіни, серйозно? Це роздягальня крихітна чи огрядна Наталя насправді солом’яне опудало?). Такого не трапиться ніколи і підліток, що спробує взяти приклад з Ляни, просто отримає подвійну порцію знущань. Не кажучи вже про те, що у шкільних хуліганок, як правило, є хлопці або старші подружки, тож навіть перемога над ними не гарантує припинення страждань.
Загалом, твір непоганий і його було цікаво читати. Але через геть не життєве вирішення підкреслено життєвої ситуації більше “четвірки” поставити не можу.
Олександре, дякую!
Якби це була реальність, такої ситуації взагалі б не склалося. Дівчину просто знищили б. Але це фантастика, і моїм бажанням було показати, що кривдників не можна зупинити, “підставивши іншу щоку” або “просто пєрєстать стрєлять”. Дівчина набралася сил і змогла перемогти ворогів.
Вітаю, авторе!
Класне оповідання. Сильно, динамічно, стрибки добре сприймаються. З чудовою ідеєю. В гарному сенсі нагадало Ендера, мовляв перемогти потрібно раз і назавжди, щоб супротивник більше не намагався. І хоч тут це лишається за кадром, вчувається, що така перемога – досягнута.
Мені здається, трохи перегин із кастетом і ударом в голову. При точному влучанні Ляна б уже не підвелася, гадаю, удару в живіт цілком досить для сцени. І ще – для такої ненависті мотивація “ти – жертва” здається замалою. Та й вбивати якось не логічно – інакше потім шукай нову жертву, якщо вдасться уникнути покарання.
З технічного різонуло:
“поспіхом кидаючи в нього складного ножа з викидним лезом” – ніж все ж таки складаний А коли складаний, то відповідно, лезо в нього викидне. Тобто, тут вийшло масло масляне
Успіхів та наснаги!
Вітаю, Фантоме!
Дякую за відгук! Дуже приємно!
Можливо, саме формулювання “ти жертва” надто просте. Але є люди, яких цькують просто так, без видимої причини. Можливо, причина криється в проблемах самих кривдників, але мені про це невідомо.
Технічно – так, слушне зауваження щодо ножа. Я не фахівець у таких моментах.
Ще раз дякую!
Успіху навзаєм!
“Мені здається, трохи перегин із кастетом і ударом в голову. При точному влучанні Ляна б уже не підвелася, гадаю, удару в живіт цілком досить для сцени.”
Взагалі-то удар в живіт небезпечніший, ніж в голову. Череп дуже міцний, а пошкодження мозку не те щоб часто призводить до смерті. Тоді як у нутрощах щось лусне і це фактично смертний вирок.
Олександре, дякую за коментар!
Актуальна тема – булінг у школі. Мабуть, кожен стикався з ним бодай раз у житті. Я рада за головну героїню. Врешті вона змогла зрозуміти, що її життя – безцінне і ніхто не має права забрати його. Мама вклала в Ляну всю себе, ввібрала життя доньки в себе, натомість віддавала все до останку. Дівчина не могла просто здатися. Корисно було б прочитати всім підліткам. Вітаю та бажаю успіху в конкурсі!
Лілеє, дякую за коментар!
Цю історію частково взято з реального життя. Напевно, тому й зачіпає.
Вам також успіху!
Гарне оповідання, і чудова, надзвичайно слушна ідея. Будь-яку жертву гноблять, лише поки вона почувається жертвою і поводиться як жертва. Коли вона вчиняє спротив – все негайно і радикально змінюється. Дуже сподобались перекиди часу з переміщеням Ляни в інші тіла, і те, як вона усвідомила власну відповідальність перед самою собою і мамою. Гарно написано, лаконічно, але виразно.
Успіху на конкурсі!
Вітаю, Сокиро!
Дякую за коментар.
Мені справді було важливо написати все чітко і коротко. На мою думку, оповідання моє тримати читача в напрузі, тому що це екшн. Немає часу на довгі роздуми. Лише наприкінці є “ліричний виступ”. Сподіваюся, він не “просадив” динаміку.
Як на мене, все гармонійно. “Ліричний відступ” теж добре працює на загальну тему. Бо люди б’ються не лише проти тих, кого ненавидять, але й заради тих, кого люблять. Тому, мені здається, все слушно )))
“Коли вона вчиняє спротив – все негайно і радикально змінюється.”
Наївна ідеалістична позиція. Коли жертва спричиняє спротив, кривдник б’є знову, задля того, щоб не стати жертвою самому. Це соціальна ієрархія і місце в ній буде вигризатися зубами. Щоб щось змінити, треба стати сильнішим кривдника, або вийти з системи (наприклад, якщо школяр сильно завантажений на наукових чи спортивних олімпіадах або художній самодіяльності й більше часу спілкується з тамтешніми друзями, ніж своїм класом, шкільні драми його, як правило, не зачіпають). А це ніколи не трапиться ось так просто.
Не «наївна ідеалістична позиція», а досвід, особиста практика і багато років консультацій саме на цю тему. Все насправді доволі просто, і набагато простіше, ніж дехто гадає. Просто треба знати основні принципи, а головне – мати моральну наснагу їх використовувати. І хоча цей моральний перелам (та й фізичні дії) показані у творі доволі ідеалістично, але загальний принцип правильний. Бо ВСЕ в конфліктній ситуації і взагалі в спілкуванні з потенційними кривдниками залежить від морального, а не фізичного стану. Абсолютно все. Звісно, що кривдник б’є знову. Але його треба довести до стану, коли він думатиме лише про збереження власного життя, а не про те, щоб когось кривдити. І це справді працює, причому чудово працює.
Дещо сумбурні відчуття від твору. Дуже багато всього в тексті. Ніби калейдоскоп. Я не зрозуміла, чому Ляна втілювалася саме в цих людей. Не вистачило пояснень, чи логіки. Хоча, загалом, враження приємне. Видно, що автор виносив та виконав цю ідею. Удачі на конкурсі
Дякую за коментар.
А чому оповідання саме про Ляну, а не про когось іншого? Питання риторичне.
Ляні потрібні були сили або впевненість у собі, щоб протистояти ворогам. Тому вона потрапила в ситуації, коли треба було робити вибір – коритися чи ні. І вона його зробила.